vineri, 5 decembrie 2014

Din volumul "Creierul gros, creierul subtire" - autor Valeriu PRICINA, episodul 5

                  ZIARUL, ZIARISTUL, ADEVĂRUL
 
Toată lumea are pretenţia ca presa (inclusiv cea militară) să spună adevărul.
       Cum ar putea face ea asta? Ziaristul nu posedă vreun cântar miraculos, dumnezeiesc, pentru a face acest lucru.  Într-o ţară ca a noastră presa şi ziaristul nu sunt nici pe departe printre cele mai informate entităţi  Mai degrabă, în condiţii pe care nu mai  are rost să le detaliem, sunt cele mai expuse, paradoxal, dezinformării, manipulării.  În fond, un ziarist adevărat , cu talent probat prin textele sale, cu forţă intuitivă şi suficient de cultivat pentru domeniul de care se ocupă,  nu face altceva, dacă are suportul moral necesar, decât să-şi controleze sever fireasca, omeneasca subiectivitate, prin intersectarea ei permanentă cu axa  unei sincerităţi posedată ca imperios instrument interior, constitutiv, de lucru.  Într-un mediu generator de evenimente iremediabil alterate de  evoluţia unei realităţi stăpânită de injustiţie, de abuz, delaţiune şi absurd, ziaristul este acela care prezintă prin publicaţia sa (emisiunea sa) punctul de vedere cu statut de reper de care avem nevoie pentru a  ni-l verifica şi constitui, în "peisaj", pe cel propriu, al nostru.   Astfel, lectura presei, dimineaţa, e o confruntare a nevoii personale de opinie cu prima viziune "oficială", publică şi pusă la dispoziţie de  cel  desemnat şi, mai ales, acceptat, pentru a  o formula - ziaristul. Cea  mai fericită situaţie - în ciuda multor teorii şi manuale de practica presei - este aceea când această confruntare nu te lasă indiferent, ci te stârneşte, îţi pune în funcţiune generatorul interior de stări, de emoţii şi de atitudini.                  
              Pretenţia generală este că actul de presă cel mai valabil este acela livrat  neutru,  fără umbră de frison, fără natură emoţională evidentă.
              Eu as zice că nu este aşa.   Omul e o fiinţă ale cărei facultăţi de judecare evoluează, se rotesc într-un câmp de energii complexe, inclusiv emoţionale (sau, poate, mai ales emoţionale).
           Omul nu trebuie împins la rău, la violenţă, la blocaj de trăire şi de conştiinţă.   El trebuie stârnit, totuşi, emoţional, "încălzit", pregătit pentru reacţii pozitive - asta trebuie să facă, pe lângă multe altele, şi presa, câci una este a amplifica energii şi emoţii specifice vieţii, necesare ei, şi alta a manipula, adică a chema la fals, a dirija firescul mişcării pe contrasensuri peri­culoase, spre zone critice, spre arii şi etape de criză.     În raport cu viaţa, cu faptele, cu evenimentele, este imposibil să  rămânem neutri, să cultivăm un fel de stare zero.  Cum am putea, de pildă, cultiva o  stare interior-emoţională zero, prin prestaţia noastră, camarazilor noştri de arme cărora de o bună bucată de vreme, sub motivaţii ridicole, le sunt călcate în bocanci drepturi temeinic prevăzute de legi organice?.  Cea mai simplă informaţie, redactată ori spusă sec, tăiat, fără înflorituri "stilistice", ca o directă aruncată precis spre bărbia adversarului de un boxer bun, va stârni o reacţie, o stare, o explozie bio-chimică, mai mare, ori mai mică, în interiorul reactorului viu care este fiecare dintre noi.
            Nu există informaţie nepurtătoare de agent  excitant emoţional. În realitatea sa rostită sau scrisă cuvântul se sprijină pe două repere: mintea şi sufletul 
            Până şi simpla constatare "creşte iarba!" ne pune, cumva, contactul, ne trimite brusc şi stenic la parfumurile şi la culorile primăverii  iar atunci când nu mai simţim nimic, când semnele ne trec pe lângă ochi şi urechi, când mesajele nu ne mai pătrund înseam­nă că ori s-a întâmplat ceva cu pragurile noastre de percepţie , altminteri diferit "amplasate" de la o fiinţă la alta, în funcţie de numeroşi factori , ori cel care ni le trimite nu se pricepe să le aleagă şi să le formuleze.  O singură dovadă a faptului că, nădăjduiesc, am dreptate, decurge, iată, şi din următorul raport: ne lasă relativ rece informaţia că, de pildă, azi noapte, aşa, fără noimă, undeva, s-a prăbuşit o clădire strivind sub dărâmături zeci de trupuri, dar ne aduce în pragul demenţei anunţul sumar potrivit căruia se sistează, în plină iarnă geroasă, furnizarea, în cartier, de agent termic, datorită unei defecţiuni banale.  Inima, mintea nu sunt înfăşurate în piele şi, cu atât mai puţin, în şorici.
             Adevărul o avea şi el "pielea" lui?


                           Nr.5(528) din 1-7 febr. 2000

2 comentarii:

  1. Stau mut in fata calculatorului si ma tot gandesc :de ce nu or fi citind camarazii mei postarile d-lui Pricina ! Si daca le citeste cineva ,nu gaseste de cuviinta sa posteze si el ceva ? E drept ca nici eu nu gasesc "aer "sa mai adaug ceva la niciuna din cele cinci puse de autor (am adresat o felicitare la un dintre ele ) .Mai ales ca autorul aste un "profesionist "al literelor. E atat de mare si limpede adevarul ca iti este frica sa nu-l tulburi .Mi-am adus aminte de un "eveniment" din 2012 .Am citit intro seara o postare a d-lui Dogaru prin care informa ca a doua zi va merge la CCR sa depuna o petitie prin care cerea amanarea deciziei de validare a referendului de demitere a lui Basescu.Eu am inteles ca era o chemare de sustinere a membrilor SCMD si l-am asteptat pe Dogaru (care a venit doar cu dumneata ,d-le Pricina si inca un coleg ) la poarta Parlamentului .Iti aduci aminte ,d-le Pricina (ai fost singurul care ai dat mana cu mine ),v-am insotit pana la scari,am ramas cu grupul de reporteri sa vad ce comenteaza si v-am asteptat sa reveniti de la CCR .Sigur ,ceva banal ,dar eu asa inteleg sa fiu camarad ,sa fiu loial scopului nostru,sa particip la "cultivarea spiritului de casta,stiti "unde-i unul ..." ! Inca o data felicitari domnule Colonel Pricina ! Gh.Stanciu

    RăspundețiȘtergere
  2. Am onoarea sa va salut!
    Va rog sa-mi permiteti mie sa va multumesc pentru cuvintele de apreciere la adresa unui camarad de-al nostru, indiferent cum l-ar chema si care ar fi acesta!
    Din nefericire, in ziua de azi, vedem rar asemenea gesturi de solidaritate si apreciere la adresa cadrelor militare in rezerva.
    Zilele trecute am incercat un sentiment de jena cand o cunostinta de-a mea (civil) mi-a spus cu franchete ca este intrigat de faptul ca el nu a auzit in ultimii ani pe nici un fost militar care sa vorbeasca cu respect despre un alt militar. Il citez: "Ce fel de scoli ati urmat voi si ce fel de camarazi ati fost?
    Cum sa vorbim noi, civilii, frumos despre voi, cum sa va urmam exemplul, cand voi insiva va injurati ca la usa cortului?"
    De asemenea, va informez ca, in calitate de lucrator la Secretariatul General al SCMD, ca am primit si primesc foarte multe mesaje si telefoane de la actuali si fosti membri ai SCMD, care mi-au spus ca cei mai multi membri ai SCMD au parasit aceasta organizatie datorita dialogurilor si mesajelor suburbane promovate de catre unii lideri de filiale la adresa conducerii centrale sau a altor lideri de filiale ale SCMD.
    De aceea cred sincer ca este momentul sa ne facem curatenie totala in propria ograda, sa nu mai toleram in randurile noastre pe acei care, in numele "democratiei" si a dreptului la exprimare libera, injura si insulta, in fapt, pe toti rezervistii, facan de ras uniforma, ierarhia militara, precum si institutia Armatei in ansamblul ei.
    Cu deosebit respect,
    Lt Col (r) Dumitru RINCIOG

    RăspundețiȘtergere